Thursday 28 June 2012

Betulkah Cara Kita?

Kadang kadang terfikir, betulkah apa yang kita semua lakukan untuk kesejahteraan rakyat Malaysia? Atau semakin memecah belahkan?

Kebolehan Anwar berkata-kata; dan persembahannya di setiap ceramah - sebenarnya itulah luahan hati rakyat dan aku percaya majoriti setuju dengan kata-katanya. Itulah permintaan rakyat.

Setuju tidak bermakna terima dia.

Masyarakat felda, masyarakat kampung, suku-suku kaum bukannya inginkan Himpunan Jutaan Belia. Begitu juga dengan BR1M, Notebook 1 Malaysia, Baucar Buku, Teksi Rakyat 1 Malaysia (dengar cerita tiba-tiba harga tayar naik, baucar belum terima); atau apa saja bantuan yang hanya bersifat 'sekali'. Rakyat ingin kemudahan jangka panjang.

Kerajaan kena terima hakikat masyarakat ingin sesuatu yang berpatutan dengan cara hidup seharian. Apa dia? Sesuaikan harga runcit barangan - dalam erti kata lain mereka ingin cara hidup mengikut kemampuan majoriti. Rakyat bukan nak projek, itu orang atas punya. Sesuailah agar kehidupan terjaga seadanya setelah pilih wakil rakyat melalui pilihanraya.

Apa peranan sebenar cyber troops, blogger; melalui video, facebook, twitter dan sebagainya? Rakyat tak peduli dengan pendedahan, pembongkaran itu ini. Majoriti tak nak ambil tahu urusan korporat. Mereka ingin keselesaan. Mereka masih tonton televisyen, pun masih baca akhbar.
Untuk apa rancangan 'Bersamamu' di TV3? Untuk beritahu rakyat - masih ada yang miskin; tidak terbela; wakil rakyat tidak buat kerja? Aku tak mampu. Sekadar berkongsi luahkan rasa hati...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...