Tuesday 23 April 2013

Bingung, Bengong, Bangang


Bila ada yang kata 'tidak jadi ahli mana-mana parti serupalah tidak ada prinsip'. Tetapi mereka yang tidak berparti inilah yang terima apa saja input serta menilai keberkesanan pemimpin sepanjang mandat diberi. Mereka masih dapat kekalkan tujuan utama mengundi dan memilih pemimpin.

Ramainya ahli sesuatu parti dapat tunjukkan kekuatan parti. Apabila ada individu daftar jadi ahli, tujuan utama adalah untuk sokong dan kuatkan parti. Tapi sekarang ramai yang daftar jadi ahli sebab nak jadi pemimpin - sebetulnya adalah untuk dapat habuan mudah. Ada elaun (seperti dapat gaji bulan) dan akan lebih baik kerana ramai tauke besar dan kecil tunggu untuk 'support' dan di'support'.

Ayat mudah: Sekarang jika jadi ahli parti, akan ada can buat duit!

Apa yang saya nak ulas di sini ialah tentang 61 ahli UMNO yang dipecat serta merta. Berani kerana tindakan pecat ahli, manakala parti lain belum nampak lagi. Kalau sudah tidak yakin dengan parti dan pucuk pimpinan, keluarlah parti. Kenapa... sebab Ayat mudah itu kah?

Yang tak bagusnya, parti boleh pula terima bukan ahli sebagai rakan BN (betul BN itu gabungan banyak parti tetapi jika bukan ahli itu Melayu Islam, UMNO kena terima). Tak perlu jadi ahli, BN atau lebih spesifik lagi UMNO terima juga.

Adakah tindakan ini (pecat serta merta dan mungkin seumur hidup) bersifat sementara? Banyak sudah contoh yang menidakkan tindakan tersebut. Prinsip yea...???

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...